مقالات آموزشی

ایجاد لکه های رنگی چسب بر روی سنگ

سنگ های ساختمانی  گاهی پس از چند ماه تا چند سال پس از نصب، دچار لک‌هایی میشود که عمدتا به رنگ زرد روشن تا تیره دیده می‌شوند. این لکه ها از زیبایی ظاهری  نمای ساختمان می‌ کاهد.

از طرف دیگر سنگ هایی که سفید هستند مانند سنگ چینی الیگودرز و ازنا یا سنگ عباس آباد بخاطر رنگشان ، زردی را بیشتر نشان می دهند بنابراین در اجرای این سنگ ها باید حساسیت بیشتری به خرج داد.

دلایلی زیادی ممکن است در زرد شدن سنگ ها اثر بگذارد ، این دلایل عبارتند از:

  1. زرد شدن سنگ به علت اپوکسی؛
  2. زرد شدن سنگ به علت چسب 123؛
  3. زرد شدن سنگ به علت وجود ناخالصی فلزی؛
  4. زرد شدن سنگ در اثر فلزات خارجی؛
  5. زرد شدن سنگ در اثر املاح آب؛
  6. زرد شدن سنگ در اثر باران‌های اسیدی.

لکه های سنگ ناشی از چسب های فوری یک دو سه به دو مدل کلی اکسید شدن و سولفاته شدن کانی های سنگ با شتاب دهنده چسب که همان اسپری میباشد ، تقسیم میشوند.

 لکه زرد چسب روی سنگ

لکه های زرد به علت سولفاته شدن اسپری شتاب دهنده چسب 123 بر روی سنگ میباشند . این لکه ها به صورت عمقی در سنگ نفوذ میکنند و به هیچ عنوان با حلال های تینری اعم از استون پاک نمیشوند.

لکه سبز چسب روی سنگ

لکه های سبز رنگ به علت اکسید شدن اسپری شتاب دهنده چسب یک دو سه بر روی سنگ میباشند. این لکه ها نیز مانند لکه های چسب زرد رنگ تنها با حلال های تینری پاک نمیشوند.

زرد شدن سنگ به علت اپوکسی:

یکی از علت‌های اصلی زرد شدن سنگ استفاده از اپوکسی‌های با کیفیت کمتر در هنگام فرآوری اولیه سنگ است و هم چنین اگر رزین اپوکسی یا هاردنر در معرض اکسیژن یا هوای آزاد قرار گیرند، اکسید می شوند و رزین اپوکسی زرد می شود و دچار تغییر رنگ می‌شود. ابتدا این رنگ کدر شده و تدریجا به کرم و بعد زرد تغییر شکل می‌دهد.

زرد شدن سنگ به علت چسب 123:

برخی افراد برای نصب لقمه سنگ و برای اجرای سریع‌تر  کار، از چسب یک دو سه، استفاده می‌کنند. هر چند که این چسب گاهی به بهتر انجام شدن کار کمک می‌کند، اگر  زرد شد گی ناچیز باشد سنگ روی نما یا داخل حیاط کار شده باشد، پس از مدتی در اثر تابش نور خورشید بطور قابل ملاحظه ای کمرنگ شده و یا کلا پاک می شود،اما گاهی اوقات باعث لکه شدن سنگ و ایجاد ظاهری نامناسب می‌شود. همان طور که می‌دانید چسب 123 دارای یک اسپری است که می‌تواند به سرعت خشک شدن چسب شتاب بدهد. این اسپری پس از مدتی ، سولفاته میشود و گاهی هم به درون منافذ سنگ نفوذ می‌کند. علائم استفاده نامناسب از چسب 123 به این شکل است که شما در اطراف سنگ خود و در محل بندها، هاله‌های سبز، زرد تا قهوه‌ای را مشاهده می کنید.

لازم به ذکر است که :

اگر زرد شدن سنگ بخاطر ذات خود سنگ باشد، یعنی زمانی که سنگ از معدن استخراج می شود قسمت هایی از آن زرد رنگ باشد. قابل پاک کردن نیست.

استفاده از حلال های متفرقه مانند تینر و استون و …  نه تنها لکه را پاک نمی کنند بلکه باعث عمیق شدن لکه بر روی سنگ میشوند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *