مقالات آموزشی

معرفی عینک های آزمایشگاهی و ویژگی های آن ها

عینک آزمایشگاهی عضوی از دسته لوازم ایمنی ، دارای لنز روشن و سفید میباشد که در محیط های آزمایشگاهی جهت حفظ ایمنی چشمان پرسنل بکار میرود که از برخورد اجسام ریز یا پاشش مایعات با چشم جلوگیری میکند.برخی از این عینک ها علاوه بر محافظت از چشم در برابر مواد شیمیایی یا پاشیدن و پرتاب مواد،  از ورود جریان هوای مستقیم جلوگیری میکند، که این امر باعث میشود گاز های متصاعد شده از مواد شیمیایی با چشم ها برخورد نداشته باشد ، هم چنین این عینک ها، از چشم  در برابر نور مرئی یا اشعه ماوراء بنفش نیز محافظت می کنند. البته محافظت از چشم در برابر این نورها بستگی به جنس لنز عینک  دارد. معروف ترین ماده عدسی این شیشه های آزمایشگاهی پلی کربنات و یا پلاستیک فشرده است، جنس لایه پوششی این محصولات میتواند از  جنس مواد ضد حساسیت سیلیکونی ، رابر و یا پلاستیک منعطف باشد. وزن این مواد کمتر از نصف وزن شیشه است که باعث می شود محافظت از این چشم ها راحت تر باشد.

علاوه‌ بر این موارد، همه انواع عینک ایمنی آزمایشگاهی درجه ۱ مطابق با استانداردهای ایمنی ANSI تولید می‌شوند. خطرات ذکر شده  در آزمایشگاه ، باعث شده است که خرید عینک آزمایشگاهی به یک امر ضروری در محیط‌هایی با آلودگی‌های شیمیایی و مضر تبدیل شود.

عینک‌های آزمایشگاهی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله انواع عینک آزمایشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عینک ایمنی ضد بخار و اسید

در محیط کار ،چشم انسان در معرض خطرات زیادی قرار دارد. از جمله این خطرات و مضرات عبارتند از : گرد و غبار و ،  بخارات متصاعد شده از مواد شیمیایی ، حرارت ساطع شده از مواد ، ضربات احتمالی ، پاشش مواد خطرناک است.

عینک ایمنی ضد بخار و اسید  یکی از مهم ترین وسایل حفاظت فردی است که وظیفه این محصول ایمنی چشم در برابر خطرات احتمالی در آزمایشگاه است.

این عینک دارای 4 عدد سوپاپ تهویه هوا جهت جلوگیری از تعریق و تحریک چشم میباشد،  هم چنین دارای فریم پلیمری پلی وینیل کلراید نرم و انعطاف پذیر برای راحتی صورت کاربر است، این عینک ها از لنز پلی کربنات ضد بخار ، خش و مواد شیمیایی ساخته شده است.

عینک ایمنی ضد بخار و اسید

  • عینک آزمایشگاهی دسته کرکره‌ای

عینک محافظ آزمایشگاهی مدل دسته کرکره ای  از نوع عینک های با فریم شفاف است. کناره های محافظ این عینک طرح کرکره ای داشته و به طور کامل قسمت های جانبی چشم را می پوشاند. عینک محافظ برای  استفاده در آزمایشگاه ها  که چشم ، در مجاورت مواد و محلول های خطرناک قرار دارد،  بسیار مناسب بوده و از چشم  به طور کامل محافظت می کند.

عینک ایمنی دسته کرکره ای

  • عینک ایمنی پوشش دار یا گاگل :

عینک ایمنی گاگل دارای مهر و موم کاملی می باشد و فاقد تهویه است.  عینک ایمنی گاگل محکم روی صورت قرار می‌گیرد و در برابر گرد و غبار و پاشیدن مواد شیمیایی  و هم چنین اشعه فرابنفش از چشم ها محافظت می‌کند .

عینک ایمنی پوشش دار یا گاگل

ویژگی های عینک آزمایشگاهی :

  • استفاده از لنزهای پلاستیکی پلی‌کربنات با دوام و مقاومت بالا در برابر ضربه
  • مقاوم در برابر حرارت و مواد اسیدی و بازی
  • محافظ‌ جانبی برای حفاظت از چشم‌ها در برابر پرتاب ذرات، ورود گازهای مضر و مواد شیمیایی
  • وزن سبک در عین عریض بودن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *