مقالات آموزشی

بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید

یک ماده شیمیایی صنعتی و دارویی از دسته ی پروکساید های آلی است.

به طور کلی از پروکساید ها به عنوان آغازگر  واکنش پلیمریزاسیون ،  عامل پخت و به عنوان هاردنر برای رزین های پلی استر غیراشباع و مونومر های وینیلی استفاده میشود.

هم چنین از بنزوئیل پروکساید به عنوان عامل ایجاد پیوند عرضی در برخی از واکنش ها و رزین ها استفاده می شود. پروکساید ها بصورت پودر و خمیر میباشند، نوعی از پروکساید ها که به صورت پودر بوده ،مخلوط کردن آن با ترکیبات دیگر مشکل و خطرناک می باشد .

طول عمر این سیستم ( pot-life)  حدودا 30 دقیقه است .قابل اشاره اینکه این ماده ، در مونومرها و رزین ها حل میشود و در این گونه مواد میتوان با بازدارنده هایی مثل هیدروکینون طول عمر رزین یا رنگ را افزایش داد.

خمیر 50% بنزوئیل پراکسید (BPO) که معمولاً به عنوان سخت کننده شناخته می شود. این خمیر در حلال های نفتی و الکل ها حلالیت جزئی نشان می دهد، در حالی که در حلال های کلردار نامحلول باقی می ماند.

کاربرد ها :

– اصلی ترین کاربرد دی بنزوئیل پروکساید در صنعت پلیمر می باشد ,  که در صنعت رنگ سازی برای پخت رنگ اکریلیک دوجزئی استفاده میشود . در صنعت داروسازی و آرایشی این ماده با آنتی بیوتیک ها ترکیب شده و به عنوان پماد برای درمان آکنه و جوش استفاده میشود .

بنزوئیل پراکساید خمیری جهت پخت بتونه های برپایه پلی استرغیراشباع.

– شتاب دهنده جهت استفاده دربتونه سنگی.

– شروع کننده و عامل پخت پلی استایرن ، مونومر ونیلی ، اکریلیک و پلی استر/وینیل استر غیر اشباع.

– عامل پخت رزین های پلی استر و وینیل استر در دمای محیط.

– عامل پخت برای رزین های مبتنی بر آکریلات.

شرایط نگه داری دی بنزوئیل پراکساید:

برای نگهداری آن باید از ظروف استاندارد استفاده شود (از ظروف فلزی به هیچ عنوان استفاده نکنید) ضمن اینکه باید در گستره دمایی 5-35 درجه ی سانتیگراد نگهداری شود.

بنزوئیل پراکساید برای درمان جوش و آکنه :

بنزوئیل پراکسید یک داروی موضعی و ماده شیمیایی صنعتی است که به عنوان ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک و سفید کننده استفاده می‌شود.

بدون تردید ارزشمندترین داروی موضعی ضد جوش بنزوئیل پراکسید است. بنزوئیل پراکسید به دو شکل محلول درآب و محلول در الکل تولید می‌شود. پوستهای چرب تر باید از انواع محلول در الکل و پوست های خشک و حساس تر باید از انواع محلول درآب استفاده کنند. انواع محلول در الکل در افراد با پوست خشک ایجاد تحریک و قرمزی میکنند.

برگرفته از کتاب علوم و تکنولوژی رنگ و رزین ها(شیمی ، ساختار ها ، مکانیزم های ساخت ، ویژگی ها و کاربرد ها ) مهندس حمید رقمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *